O‘ZBEK VA ARAB ADIBLARI IJODIDA “ESKI MAKTAB” TIZIMINING BADIIY TALQINI
DOI:
https://doi.org/10.37547%20/os/vol-02-01-02-03Muhim iboralar:
Eski maktab, musulmon ta’lim tizimi, madrasa, ma’rifat-parvarlik adabiyoti, “Ayyam”, “Xotira esdaliklari”, “Mulla”, ta’lim islohotlari.Annotatsiya
Mazkur maqolada o‘zbek-arab adiblari ijodida “eski maktab” timsoli kuzatiladi. O‘rta asrlarda mushtarak islom tamadduni o‘z taraqqiyotida ulkan madaniy-ilmiy-adabiy yuksalish bosqichlardan o‘tdi. Islom ma’rifati solih musulmondan ilohiy va dunyoviy ilmlardan xabardor bo‘lishni talab qilardi. Musulmon an’anaviy ta’lim tizimi ikki bosqichli bo‘lib, birinchisi maktab – unga dastlabki bilim berish, yozuv, o‘qish, Qur’oni karimni yodlash kabi vazifalar yuklangan edi. So‘ngra, o‘quv jarayoni o‘rta va oliy diniy o‘quv yurti – madrasalarga ko‘chardi. U yerda ulamolar va maktabdorlar, davlat devonxonalariga kotiblar (xodimlar) tayyorlanar edi. Ko‘pincha madrasalar katta masjidlar qoshida ochilardi. Bizning mintaqamizda har bir shaharda maktablar va madrasalar bo‘lgan. Madarsalarda diniy fanlar – Qur’oni karimning tafsiri, hadislar, shariat qonunlari bilan birga tibbiyot, aruz ilmi, riyozat, falsafa, jug‘rofiya va boshqa fanlardan saboq berilgan. Butun dunyoga tanilgan buyuk allomalarimiz mana shu an’anaviy musulmon ta’limini olgan.
Shuningdek, ushbu maqolada kech o‘rta asrlarga borib dastlabki ta’lim o‘chog‘i – maktablar bir muncha oldingi mohiyatini yo‘qotib, asosan, alifbo o‘rgatuvchi va Qur’oni karim ma’nosini yaxshi tushuntirmasdan yodlatuvchi muassasaga aylanganligi xususida so‘z yuritiladi. Yangi davrga borib bunday maktablar bilim berishda hayotdan uzilib, ro‘y berayotgan o‘zgarishlarga mutlaqo javob bermasdan qoldi. Ko‘pincha ularda muallimlikni chalasavod mullalar bajarardi, bolalarni o‘rgatishga faqat eski an’anaviy usullardan foydalanardilar. Yangi davrda, ayniqsa, ma’rifatparvarlik bosqichida (XIX–XX asr boshida) Turkistonda ham, arab olamida ham yangi maktablarga, zamonaviy o‘qishga ehtiyoj tobora shiddatli kuchaydi. Eski maktab tizimi esa qattiq tanqidga olindi. Shunisi qiziqki, bu jarayon Turkistonda va arab olamida bir vaqtda o‘xshash tarzda kechdi, vaholanki, bu mintaqalar bir-biridan ancha uzoqda joylashgan bo‘lsa ham. Hayot muammolariga hozirjavob badiiy adabiyot o‘z tomonidan eski maktab muammosiga yondashib, Turkistonda ma’rifatparvar adiblar Sadriddin Ayniy va Abdulla Avloniy asarlarida o‘z ifodasini topdi.
Sadriddin Ayniy o‘zining “Eski maktab” asarida o‘sha davr ta’lim tizimining sustligi, insonlarning loqaydligi, bugunini o‘ylab yashagani-yu, farzandlari taqdiriga yetarli e’tibor bermaganini ko‘rsatib beradi.
Maqolada o‘zbek ma’rifatparvarlari bilan bir qatorda buyuk arab yozuvchisi Toha Husaynning “Kunlar” (“Ayyam”) romani, Kuvayt adabiyotining taniqli adibasi Surayyo Baqsamiyning “Mulla”, Birlashgan Arab Amirligi adabiyotining yorqin vakilasi Shayxa Naxiyning “Xotira esdaliklari” kabi asarlari tahlilga tortilgan.
Shunisi e’tiborga molikki, yuqorida Sadriddin Ayniyning “Eski maktab” asarida keltirilgan vaziyatni biz XX asr 30-yillarida yaratilgan Toha Husaynning “Kunlar”romanida, shuningdek, XX asr 70-yillarida yaratilgan Surayyo Baqsamiyning “Mulla”hikoyasida ham ko‘ramiz.
Yuklashlar
Загрузки
Nashr etilgan
Qanday qilib iqtibos keltirish kerak
Ushbu son
Soha
##category.category##
Litsenziya
Copyright (c) 2024 Shaxlo Ahmedova
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons XX License...