Secular statehood and its specific aspects
DOI:
https://doi.org/10.37547/os/vol-01issue-03-16Keywords:
political factors, socio-political, phenomenonAbstract
the secularism of the state as the second main principle of the relationship between politics and religion has long been conceptually formed and, perhaps, has not yet been completed. For the first time, France officially declared its secularism at the end of the 18th century. After the Great Revolution, the French government abandoned the previous system of relations between politics and religion, declaring the secular (secular) character of the new state. However, if for the XVIII century, such a phenomenon was an exception and revolutionary innovation, then in modern conditions, secularism has become a civilizational norm of the position of the state in relation to religion. Today, the political and legal principle of a secular state is proclaimed in the constitutions of Russia, France, Angola, Azerbaijan, Cameroon, Congo, India, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Mali, and others. Although there is no direct statement in this regard in the constitutions of certain states, there is talk of a non-religious nature and a characteristic state system. However, the list of countries traditionally considered secular is much wider. This usually includes most European countries, the USA, Canada, etc. However, if the declaration of secularism today has become a generally accepted norm in modern countries, then it is by no means clear to understand the political content of the principle of secularism.
Downloads
References
Понкии И.В. Правовые основы светскости государства и образования. - М. 2003; Понкин И.В. Современное светское государство: конституционно-правовое исследование: Дис. ... докт. юрид. наук: - М., 2004; Понкин И.В. Современное светское государство: конституционно-правовое исследование. — М. 2005
Нисневич Ю.А. Светское государство: проблемы политико-правовой концептуализации // под ред. А.Малашенко и С.Филатова. - С. 131.
Русселе К. Принцип светскости в России: столкновение норм и ценностей // Религия и светское государство. Принцип laicite в мире и Евразии. - М.: Франко - российский центр гуманитарных и общественных наук в Москве, 2008.-С. 167.
Основные положения этого принципа изложены в статье: Таранюк Ж.П. Нерелигиозность элементов
светского государства // Сибирский международный. -2011. -№12. - С. 181-182.
Ўзбекистон Республикасининг Конституцияси // https://lex.uz/docs/35869?otherlang=3
Юридическая энциклопедия / Отв. ред. Б.Н. Топорнин. - М.: Юристь, 2001. - С. 972
Мозговой С.А. Светское как мировоззренчески нейтральное / Материалы ежегодной научной конференции Соркинские чтения. «Актуальные проблемы социологической науки и социологической практики». - М., 2002. 17-18 дек.
Понкин И.В. Современное светское государство: конституционно-правовое исследование. - С. 102.
Юридическая энциклопедия / Под ред. Б.Н. Топорнииа. - С. 972.
Булгаков А.Г. «Святая инквизиция» в России до 1917 года. -М.: ООБО «Тавифа», 2006.-С.225.
Нисневич Ю.А. Светское государство: проблемы политико-правовой концептуализации // под ред. А.Малашенко и С. Филатова. - С. 140.
Метлик И.В. Преподавание в школе истории религий и религиозных культур в контексте введения ФГОС общего образования второго поколения // Вестник московского образования». - 2011, №13. - С.290-320.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sayyora SAIDOVA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons XX License...